Головне питання липня: як вибрати спеціальність майбутнього айтішників?

АВТОР: ПАВЛО ВОЛИНЦІВ · PUBLISHED 11.07.2016 · UPDATED 10.06.2017

« Завтра буду вже нести документи до ВНЗ на вступ, і мене турбує питання щодо спеціальності: вибір між« Програмної інженерією »і« Комп'ютерними науками і технологіями ». Може хтось із вас вчиться / вчився на цих спец? Яка затребувана більше? »

« Програмна інженерія, інформаційні технології, прикладна інформатика, Управління в технічних системах. Що взагалі тут краще? »
Судячи з активності в соц мережах і на тостері - дуже актуальна тим, її обговорюють прямо зараз.

Другий за своєю актуальністю по моїй особистій оцінці - взагалі потрібність чи непотрібність вищої освіти. Молоді люди начиталися розгромних статей про якість викладання і втрати часу.

Третє питання такий:
« Треба за серпень - вересень навчитися до рівня, на якому я міг би легко претендувати на позицію Junior. Думаю це реально, в принципі я вже по не по одному колу мусолити основи. Швидше за все ви скажіть що все залежить від мене). Власне мене цікавлять якісь вимоги зараз пред'являють в російських компаніях на позицію Junior Web Developer, і те ж саме це що і простою мовою - верстальник, взагалі з чого зазвичай починають свою роботу нові фахівці? (Про нових фахівців, я маю на увазі середньо-статистичних а не геніїв, які з 19 років працюють Ruby on Rails в Берліні) «.

Три актуальних питання про вищу освіту для айтішника

На яку конкретно спеціальність йти?
Чому після ВУЗу ніде не беруть на роботу ??
Чи варто було взагалі йти до ВНЗ ???

Шість рад, вони універсальні, не тільки для інформаційних технологій:

Вибирай ту спеціальність, де є дисципліни в цікавій тобі області

Якщо тобі важко вчитися - НЕ учись, а йди працювати

Заздалегідь заплануй, на який вакансії ти міг би працювати після закінчення навчання

Орієнтуйся на найскладнішу з цікавлять тебе вакансій

Вчися заробляти своїми навичками

ВНЗ виконує свою роль, хоча і не дуже ефективно, але іншого способу отримати фундаментальні знання поки не знаю

Я не люблю ділитися порадами, бо до кожного потрібен індивідуальний підхід. Тому я перерахував поради тут, а ти тепер можеш визначити, про що решта статті. Подібний спосіб подачі матеріалу називається «Перевернута піраміда». Зверху причина і висновки. Нижче умовиводи і деталі. Якщо цікаво - читай далі. Якщо не згоден зі мною - поділися своєю думкою в коментарях.

Я закінчив Новосибірський Державний Технічний Університет. Коли я поступав, у мене була срібна медаль, це зараз як 100 балів на всіх ЄДІ. Це дозволяло вибрати взагалі будь-яку спеціальність і тоді на всіх спеціальностях були бюджетні місця. Як то кажуть - були відкриті всі двері. Я міг піти на факультет прикладної математики та інформатики, на факультет бізнесу, на факультет автоматики та обчислювальної техніки. Всі вони давали можливість отримати спеціальність за напрямками, які мені були цікаві: математика, економіка та програмування.
У той рік я був під враженням від SkyNet в «Термінатор» і вибрав ту спеціальність, яка, як мені здавалося, було пов'язана зі створенням великих комп'ютерних систем - «Обчислювальні комплекси, системи та мережі». Вибір хороший, анітрохи не шкодую. По закінченню ВНЗ я хотів працювати в банку, тому що в банку працювали моя мама і сестра. Як би династія. У мене був інтерес і перспектива працевлаштування. Далі це згадується.

Але зараз у мене інший погляд на світ. На нього вплинуло те, що тепер я часто спілкуюся з школярами та молодими програмістами. Я бачу їхні проблеми, так би мовити, в масі. Проблеми, в цілому, однакові. Я провів близько 30-40 співбесід з школярами, майбутніми студентами. Я допомагаю студентам, їх менше ніж школярів. І до мене звертаються ті, хто намагається влаштуватися на роботу - це найбільша група, з якою я працюю по програмам менторської підтримки і інтенсивної стажування по веб-технологіям.

Я сподіваюся, що мій досвід допоможе тобі знайти відповіді і визначитися з вибором.

На яку конкретно спеціальність йти?

Я не можу допомогти вибирати правильну спеціальність. Це все особисте, твоє.

У різних ВНЗ своя програма по одній і тій же спеціальності, тому це питання дуже розмитий. Для уточнення я можу порадити почати вивчення питання з того, щоб знайти описи по кожній цікавою тобі спеціальності на сайтах ВНЗ або в приймальних комісіях. У цих коротких описах повинні бути вказані термін навчання, форми випуску (бакалавр, інженер, магістр), об'єкти професійної діяльності випускника, список дисциплін, список навичок до моменту закінчення. По кожній дисципліні можна отримати спеціальні документи під назвою «Навчальні програми», в яких зазначено кількість годин навчання з дисципліни і навіть список тем. Це відкрита інформація, її повинні надати абітурієнтам.

Можна витратити досить багато часу на отримання цієї інформації, але потім треба буде порівняти і вибрати. Які критерії для порівняння я бачу?

Особистий інтерес : схильності, цікаві дисципліни, цікаві навички, цікаві види професійної діяльності, цікаві об'єкти професійної діяльності. Те, від чого «пре». Те, що «від душі».

Перспективність : що буде затребуване через 4-6 років навчання?

Простота працевлаштування : куди простіше буде влаштуватися?

Фінансове питання : де саме грошове місце?

Критерію для ледачих : де найпростіше вчитися?

Вибір за критерієм «особистий інтерес»

Навіть отримавши на руки пачку навчальних програм з дисциплін, складно зрозуміти, що вони дають.

Навіщо програмісту хімія? Фізика? Соціологія? Політологія? Історія?
Чому вища математика цілих 4 семестри, а програмування тільки з другого року починається? Чому на деяких спеціальностях математики більше, ніж програмування.
Що взагалі таке «Схемотехніка», «Моделювання», «Захист даних», «Математичний аналіз», «Обчислювальні методи»?
«Теорія формальних мов» - це про англійську або китайський?
Чому «іноземна мова» тільки в першому році і в самому останньому у магістрів, а у інженерів немає?

Навчальний план збирають таким чином, що перші роки навчання більше схоже на шкільний курс. На перших курсах, можливо, буде дуже мало програмування. Політологію, соціологію, філософію, історію додають в план для розширення кругозору. А також політологи, соціологи, філософи та інші гуманітарії хочуть займатися, ніж їм подобається і отримувати за це зарплату.
Спеціалізація починається пізніше. Професійні ( «самі айтішной») дисципліни будуть на останніх курсах.
У плані може бути хімія, фізика твердого тіла, електроніка. Це все якось пов'язано воєдино, пронизане однією ідеєю безперервної освіти . Наприклад, програмування засноване на роботі мікропроцесорів, які засновані на логічній основі (нулики, одинички, «і», «або», «не»), які засновані на транзисторах, робота яких заснована на фізиці твердого тіла (напівпровідники), які вдають із себе кристали кремнію, які при роботі гріються і розширюються. Видно, що одна дисципліна перетікає в іншу.
Схемотехніка дозволяє спроектувати електронні пристрої «на папірці», а моделювання - вивчити їх роботу на комп'ютерній моделі, без необхідності виготовляти реальний пристрій.
Теорія формальних мов навчить писати свою мову програмування, інтерпретатори і компілятори (о, ось чому стільки багато мов програмування !!!).
Управління мережами масового обслуговування засноване на теорії ймовірностей і комбінаторики, математичний аналіз допомагає вирішувати типові завдання вибору, математична логіка - це основа основ побудови умовиводів, обчислювальні методи дозволяють вирішувати інтеграли без похідних (о, і так теж можна було !?). На тему «необхідна математика програмісту» є стаття на Habrahabr і багато цікавих коментарів.
Не можу сказати, що з цих дисциплін є загальним, а що приватним (що з чого випливає), але ось це бажання зв'язати все разом простежується з першого до останнього курсу, хоча я б особисто обрізав посередині і нафіг забув про електроніку з хімією. З іншого боку, саме завдяки знанням в електроніці, фізиці твердого тіла і хімії я знаю, чому сучасні смартфони і ноутбуки так швидко виходять з ладу. І ніколи не купую дорогі. Вчися і теж дізнаєшся.

Стало зрозуміліше? Запитай в коментарях , якщо потрібні більш докладні відповіді або пояснення про інших дисциплінах.

Ось переглянув ти навчальні плани. Твій погляд і розум в навчальному плані зачепився за дисципліни, які тобі цікаві? Вивчати їх тобі буде цікаво, хоча, може бути, непросто. Особистий інтерес - це відмінний мотиватор , тримайся за нього.

Що буде затребуване через 4-6 років навчання?

Пророкувати не готовий. Мої припущення засновані на тому, що кількість одиниць обчислювальної техніки зростає, пристрої стають все потужнішими, поступово автоматизуються різні області діяльності людини. Думаю, що коли-небудь будуть двірники з планшетами, на яких вони будуть вибирати чергове місце для прибирання. В голові крутяться фантазії, але давай будемо більш практичними. Припускаю, що через 4-6 років будуть актуальні ігрові технології, мобільні технології, програмування для фінансового сектора, веб-розробка, передача даних і багато інших цікавих завдань. Можна подивитися на цікаві тобі вакансії сьогодні. З певною ймовірністю вони залишаться і через 5 років. Можуть змінитися, але сенс їх залишиться той самий. Щорічно можна переглядати вакансії, щоб орієнтуватися на актуальні.

Побачити список вакансій і «цінники» - мало. Зазирни в опису вакансій, так де вказані вимоги - це їх сіль, найпотрібніша тобі інформація. Ці вимоги треба виписати собі в особистий план професійного розвитку . За час навчання самостійно або за допомогою викладачів, або однокурсників, або родичів, або наставника, або під час дрібної студентської підробітку, або короткочасною стажування, або ще як-небудь - практикуйся для закріплення цих навичок.

Досвід самостійного складання плану, пошуку інформації для отримання саме ті знань, самостійне «закриття» пунктів вимог - це цінність сама по собі. Якщо коли-небудь раптом доведеться влаштовуватися за іншою аналогічною вакансії, у якій є ще якісь додаткові вимоги, то цей навик самостійної практики допоможе тобі досить швидко «перебудуватися».

З спеціальностей, які кинулися мені в очі, я виділив «Програмну інженерію»

Виділений набір показує, що після закінчення навчання фахівець буде не тільки програмувати під чужу дудку, то і управляти розробкою. Вельми непогано.

Тім-лидов у нас не вчать, а вони дуже навіть потрібні. Зверни увагу на статтю « До чого можна виявитися не готовим, ставши тим-лідом «. Спеціальності, пов'язані з проектуванням і розробкою ПЗ, з організацією розробки ПО, з управлінням, плануванням - це затребувана спеціальність. Боюся, у нас до такої спеціальності не готують. Я бачу такий вихід: щоб отримати навик управління командою, потрібно до закінчення ВНЗ мати власноруч організовану веб-студію, в якій би могли працювати інші студенти «за досвід».

Один директор сказав: «Серед якостей менеджера з продажу мені важливіше не його оцінка по економіці, а то, що він в гуртожитку організовував вечірку зі спиртним, яке було важко пронести через прохідну, і якось домовлявся з сусідами по поверху, щоб вони не скаржилися на шум ». Ну, аналогічне порівняння і для керівників групи розробки - якщо вони організували міні-веб-студію, знайшли ентузіастів, зібрали в команду і переконали працювати «за хліб і воду» - це хороший досвід управління. Це складно, але не неможливо - сам подивися, скільки існує веб-студій. Деякі з них починалися з безіменній команди з двох чоловік.

Архітекторів програмних продуктів теж не вчать на відомих мені спеціальностях. У професійній діяльності цих фахівців буде важливо, наскільки добре вони вміють виділяти суті , будувати моделі, закладати в моделі можливості зростання, перебудовувати моделі під нові завдання. Щоб таке вміти робити добре, треба кілька разів зробити недобре. А коли можна робити недобре без особливого збитку? Коли вчишся! Тому знайди час щоб зайнятися навчальними проектами .

Куди простіше буде влаштуватися?

Тут моя порада протилежний. Орієнтуйся на ту вакансію, на яку влаштуватися дуже важко. 
Великий список вимог? Закривай кожен пункт поступово.
Велика конкуренція? Отримай досвід, який відрізняє тебе від більшості.
Всі складності цих вакансій - це тільки питання часу.

А на що ж жити весь цей час? Гарне питання. Зауваж, що на будь-яку складну вакансію може знайтися десяток значно більш простих. Вони допомагають отримати досвід, потрібний для вакансії твоєї мрії. На одній роботі англійська освоїв, в іншій - в команді попрацював, на третій - навчився складати технічне завдання, на четвертій - познайомився з маркетингом. Нехай твоя ідеальна вакансія поки побуде на горизонті. Поступово доберешся. А може бути навіть не поступово, а величезними стрибками прибіжиш.

Найпростіше влаштуватися кудись по знайомству. В якості першого досвіду цього буде достатньо.

Якщо ти збираєшся підробляти під час навчання, ні в якому разі не можна йти працювати не за фахом. Іноді це приносить трохи більше грошей, але у таких підробітків немає перспектив. Ніяких МакДак, прибирання території, ніяких нянею, навіть для родичів. Вони підривають тобі міст на той бік, де цікава робота.

Де саме грошове місце?

Саме грошове місце в фінансовому секторі. В області нейронних мереж, машинного навчання, аналізу і передбачення на ринках. Я не тільки про те, де крутиться більше грошей, але і про особисту вигоду.

«Райан Квонтен (від" quantitative analyst "- аналітики, які займаються алгоритмізацією торгівлі на біржі, моделюванням ризиків ...) з Уолл-стріт ...: вони використовують комп'ютери і знання математики, щоб приймати рішення більш ефективно, ніж група людей без такої підтримки, і в результаті їх компанії заробляють мільйони доларів. Бонуси успішного Райан Квонтен в хороший рік перевищують заробіток багатьох талановитих програмістів за десяток років. »

Do not Call Yourself A Programmer, And Other Career Advice | Перестаньте називати себе програмістом і інші кар'єрні поради

А взагалі гроші там, де згідно економіці, зустрічаються три поняття: у людей є потреба (потрібна програма) && ти вмієш її реалізувати (вмієш писати програми) && за це люди готові віддавати гроші. Треба шукати більше людей, масштабувати виробництво і шукати ідеальну ціну. Цьому, зокрема, вчать на спеціальностях, пов'язаних з економікою і маркетингом. Маркетинг - взагалі відмінна наука, дозволяє продавати не тільки товари і послуги, але і самого себе, що, звичайно, звучить дивно. Саме продажем себе зазвичай займаються фрілансери. Якщо грубо, то вони продають себе як пристрій для вирішення проблем. Ти зможеш добре влаштуватися, коли навчишся застосувати свої навички для вирішення проблем споживачів.

Де простіше вчитися?

Це критерій вибору спеціальності, який я не люблю.
Простіше не вчитися. Чесно. Це не сарказм. Я не шуткую.

Якщо ти шукаєш навчання простіше, значить вчитися ти не любиш, але це єдине, що роблять в навчальних закладах. Навіщо ж 5-6 років займатися тим, що не подобається? Навіщо знущатися над собою?

Ось є люди, про яких шанобливо кажуть «розуму палата» або «ходяча бібліотека». Але також шанобливо говорять і про тих, у кого «справа в руках йде на лад», «золоті руки». Майстер, експерт - це не тільки той, хто багато знає, але і той, хто багато вміє. Тому моя пропозиція: замість нелюбимої навчання влаштуйся на улюблену роботу. Займися тим, що тобі подобається. Почни з азів, поступово доведи до майстерності і будь експертом-практиком у своїй області.

Подивися нижче на пункт «Чому після ВУЗу ніде не беруть на роботу ??». Випускники навчальних закладів, просидівши 4-6 років в аудиторіях і лабораторіях, поступаються іншим саме з практичних навичок.

Цей пункт не підходить тим, хто хоче перейти до роботи за спеціальностями, для яких потрібна серйозна теоретична підготовка. Наприклад, архітектором так працювати не вийде. Або лінгвістом. Або лікарем. Або розробником фінансових програмних систем.

підсумки

Вибирай ту спеціальність, де є дисципліни в цікавій тобі області

Заздалегідь заплануй, де ти міг би працювати. Використовуй список вимог до цікавить тебе вакансії, щоб поступово отримати потрібні навички. Під час навчання не працює не за фахом.

Прагни влаштуватися на найскладнішу з цікавлять тебе вакансій. Можеш працювати на більш простих, якщо в результаті вони дають можливість отримати навички, необхідні для більш складною.

Вибирай спеціальність, яка з твоєї точки зору, дозволить забезпечити себе фінансово. Ідеальний варіант - якщо одночасно буде і цікаво, і прибутково.

Якщо немає бажання вчитися, а є бажання працювати, то можна відразу влаштуватися на роботу і перейти до практики.

Ще хотів би замінити, що тебе ніхто не прив'язує до однієї спеціальності і до однієї вакансії. Ми не стаємо раз і назавжди розробниками односторінкових веб-сайтів на PHP. На роботі ти будеш освоювати нові мови і технології, це неминуче. А якщо ти роботу поміняєш, то кожна нова робота буде унікальна за складом своїх технологій. Завжди оглядають по сторонам, придивляйся до інших спеціальностей, до інших професій. Можливо, там є робота за всіма критеріями влаштовує тебе більше ніж поточна.

Чому після ВУЗу ніде не беруть на роботу ??

Ти вивчив багато дисциплін і, можливо, отримав червоний диплом. Ти радий. Ти гордий. Ти готовий стати програмістом і робити ... еее що саме? Що ти вмієш робити?

Якщо ти вже пробував влаштуватися на роботу і не пройшов співбесіду, то результати невтішні: ти не готовий до роботи, тому що, можливо, не вмієш вирішувати практичні завдання (обов'язково уточни, чому саме тебе не взяли). Серед кандидатів на ті ж вакансії, впевнений, будуть претенденти з досвідом. Щоб зрівнятися з ними, тобі теж треба отримати досвід.

Звідки цей досвід у них узявся, якщо вони навчалися саме в той же час, що і ти? Вони практикувалися самостійно під час навчання. Для себе, для друзів, для знайомих, для випадкових замовників робили якісь роботи, пов'язані зі спеціальністю. Перші роботи безкоштовно, у вигляді експериментів «для душі», потім у вигляді стажування, потім за сумісництвом з навчанням, а може навіть як штатні співробітники. По секрету: в штатні співробітники потрапити простіше, якщо виконується умова « Вибирай ту спеціальність, де є дисципліни в цікавій тобі області «. Щирий інтерес помітний відразу.

На освоєння базових навичок по веб-розробці потрібно не менше 3-х місяців, потім інтенсивне освоєння верстки і веб-розробки. Раніше технологій було менше, а зараз для отримання позиції Junior Developer потрібно значний обсяг навичок, який можна отримати приблизно за рік-півтора регулярної практики .

Часто запитують, як же це так - «працювати за безкоштовно»? Так, це тягар сучасності. Технологій дуже багато, вивчати їх довго. Роботодавці не хочуть платити новачкові за те, що він в загальному то нічого цінного поки робити не може. Ну якщо тільки це не сімейний бізнес якийсь. Раніше студентів примусово посилали на практику, а вимушені роботодавці терпіли і навіть платили якусь зарплату. Без практики студент не отримував диплом. За відмову брати студента на практику роботодавця штрафували. Зараз роботодавці цього робити не хочуть, бо не зобов'язані і у них є вибір на ринку праці. Тому тобі доведеться стиснути зуби і близько півроку попрацювати безкоштовно або за копійки. Дивись вище про « Прагни влаштуватися на найскладнішу з цікавлять тебе вакансій. Можеш працювати на більш простих, якщо в результаті вони дають можливість отримати навички, необхідні для більш складною. »

Трохи посилань на вже знайдені відповіді:

Що значить бути junior-розробником

Як отримати реальний досвід розробки без пристрою в штат?

Де можна почитати теорію по ерверной розробці для «чайників»?

Які завдання потрібно вміти виконувати на JS початківця?

Дизайнер, моделлер. Чи існують вакансії з навчанням?

Практика піде швидше за допомогою наставника або ментора

Вони є у кожного професіонала

Як знайти і переконати розробника-джедая стати для тебе ментором?

Як знайти ментора / наставника по фронтенду на віддаленій основі?

Наставник або я сам?

Ази спеціальності можна і потрібно вивчити самостійно або у ВНЗ або на спеціальних курсах - це критерій на здатність входу в будь-яку професію. Після цього вже можна робити хоч щось корисне, і наставник прийме як колегу по цеху, а не як тягар. Наставник дозволити зустрітися з реальними завданнями, менше плутатися, краще засвоювати технічні знання, заощадити час на розборі технологій і рішеннях. З хорошим наставником працювати цікаво і просто. Іноді наставник може і в працевлаштуванні підсобити, наприклад натискання на проходження співбесіди або допоможе резюме скласти.

Але якщо в твоїй ідеальної вакансії стоїть вимога « X  років практики на реальних або навчальних проектах «, ментор не сильно допоможе, тому що це про X років особистої практики на проектах. Наставник показує двері, а не відкриває їх. Підсвічує шлях, а не щастить на візку.

Факти з життя

Я був фанат комп'ютерів і програмування. Вибрав спеціальність, на якій вивчалося проектування комп'ютерів і програмного забезпечення - тобто виходячи зі своїх інтересів.

У мене був план після закінчення навчання влаштуватися в банк, по знайомству. Директор банку пообіцяв взяти мене на роботу, якщо закінчу ВНЗ добре. Через три роки його змінили, наша домовленість анулювалася. Мені в голову не прийшло дізнатися, що взагалі потрібно для того, щоб працювати програмістом в банку - може бути зараз я працював би в одному з них.

Знаю одну студентку за фахом «Безпека систем даних», яка працює менеджером в фітнес-клубі сестри. Її підробіток ніяк з пов'язаний з її спеціальністю. Це сумно.

Знаю багато випускників ВНЗ, які після закінчення не влаштував на роботу за фахом. Кажуть, що це більше половини випускників. Це наслідок з попереднього факту і це дуже сумно.

Сам витратив півроку на роботу дизайнером в поліграфії. Працював кур'єром. У місцевій телестудії займався нелінійним монтажем. Займався 3D анімацією. Викладав комп'ютерну графіку c 3D Studio Max і Photoshop, пакет Microsoft Office. Чи не мав чітко вираженої мети і просто шукав, куди б докласти знання і мою любов до комп'ютерів. Добре, що пізніше я влаштувався працювати веб-майстром при кафедрі мого університету. 1.5 року практики веб-програмування дали мені першу роботу, я фактично її і не шукав. А деякі мої однокурсники до закінчення ВНЗ вже мали досвід роботи в веб студіях, в тому числі з іноземними замовниками. Деякі навіть були в закордонних відрядженнях. Думаю, для мене і для них все склалося вдало.

Маю досвід розробки білінгової системи на Cache Object Sctipt - більше ні разу не знадобився. Досвід налаштування програмних АТС Essentra Bax - не пам'ятаю вже нічого. Досвід розробки додатків C # і сайтів на ASP.Net - дуже давно і вже неактуально. Досвід розробки соціальних мереж. Досвід створення мережі CDN передачі відео-контенту на базі протоколу BitTorrent. Досвід створення складної модульної системи обліку енергоефективності. Зараз, в проекті Icons8 , познайомився з особливостями обробки векторних зображень у форматі SVG. Це не заради похвалитися, а щоб показати: ти не будеш прив'язаний до однієї спеціалізації, до однієї вакансії, до однієї компанії. Спеціалізація зміниться, знання будуть розширені, ти отримаєш нові навички.

Щодня займаюся простими, ненауковими завданнями, для яких не потрібні знання, отримані у ВНЗ. Але іноді вони все ж потрібні. А може бути я вже звик до них і не помічаю, що саме було отримано в ВУЗі, а що на практиці.

У мене був курсант 45 років , колишній управлінець. За йому одному відомих причин він хотів стати веб-розробником, а в його портфоліо по веб-розробці були тільки кілька вивчених тем на Htmlacademy. Мені було важко переконати його, що не існує організацій, які візьмуть в навчання настільки дорослого і одночасно недосвідченого веб-розробника, навіть якщо підписати юридично недійсний документ «про добровільне рабство», за яким новачок обіцяє 5 років відпрацювати на компанію, яка йому навчила.

Я занадто пізно дізнався про такі речі, як Getting Things Done, Time Management, Soft Skills, визначення цілей, прокрастинація і мотивацію - ці знання допомогли б. Але дізнався і швидко освоїв, а тепер ділюся з іншими.

Чи варто було взагалі йти до ВНЗ ???

Спасибі, що докрутили до цього місця.

Тобі можливо попадався на очі цикл статей сервісу JavaRush. Приклади:
10 міфів сучасної освіти 
Навіщо ж люди йдуть до вузів? 
Піраміда знань і навичок для професійної самореалізації

Автор цих статей - відмінний цинік. Його думка, коротко:

В ВУЗі не допомагають вибрати професію

ВНЗ дає тільки знання, але не дає базові професійні навички

ВНЗ вчить недостатньо інтенсивно, занадто повільно

ВНЗ не вчить вчитися

В ВУЗі не вчать складати резюме

В ВУЗі не проводять практикум з проходження співбесід

Моя відповідь така: ВНЗ в цілому і викладачі зокрема - хочуть вони чи не хочуть, можуть або не можуть - так, вони не вчать професії, і не вчать вчитися, і не дбають про працевлаштування. Така ситуація не тільки в Росії.

Вищі навчальні заклади готують вчених. Це ми самі придумали, що всім поголовно треба вищу освіту, навіть продавцям на касі в супермаркеті. Ні, насправді не треба. Просто вони не змогли влаштуватися за фахом або робота за фахом була їм не цікава.

Я знаю очні ВНЗ, де навчання проводиться дуже інтенсивно: одна дисципліна за 2-3 тижні, потім інша, по 6-8 годин щодня. В кінці цього спринту - іспит. Знали б ви, як у студентів проходять ночі - вони і спати майже не лягають, намагаючись встигнути зробити «домашку». Це дуже напружений режим навчання. Втомлюються і студенти, і викладачі. Я не в курсі, чи залишається у них час на відпочинок. Інакше перенапряжённий мозок може дати збої: втома, втрата концентрації, депресії, неврози.

Особисто мені подобалося вчитися. В ВУЗі відмінна базова підготовка. Матеріали видавалися досить інтенсивно, щоб нічого не забувати, і було досить вільного часу, щоб паралельно працювати. У мене були «Теорія формальних мов», «Схемотехніка», «Моделювання цифрових пристроїв», «Чисельні методи», «Теорія масового обслуговування», «Паралельні обчислення», «Теорія ймовірностей», «Математичний аналіз» - всі ці дисципліни були дуже цікавими. Частина з них стала в нагоді. Частина, можливо, ще стане в нагоді.

В ВУЗі була моя практика роботи викладачем і програмістом. Це дозволило мені влаштуватися на першу роботу.

В ВУЗі були друзі-студенти, з якими ми спілкувалися на комп'ютерні і не комп'ютерні теми. Були вечірки. Я познайомився з моєю майбутньою дружиною, а до моменту закінчення навчання у нас народилася дочка.

Я хорошої думки про те, що дав мені університет. Пам'ятаю повчання декана факультету, виголошену на врученні дипломів: «Не зупиняйтеся в розвитку, молодь наступає вам на п'яти». А також девіз університету: «Docendo Discimus» (лат. «Навчаючи інших, я навчаюся сам»). Ретельно їх дотримуюсь.

Зараз я знаю, як компенсувати зазначені вище прогалини в твоїх навиках:

Сподіваюся, цією статтею я вже допоміг вибрати майбутню професію. Можливо, мені треба буде написати ще одну статтю про профорієнтації для тих, хто не може самостійно вибрати, який фах йому подобається.

Я пояснив, як самостійно отримати базові професійні навички. Якщо не зрозуміло чи потрібна допомога - звертайся

Я знаю кілька методик, що дозволяють вчитися супер-ефективно - це техніка швидкого читання, техніка концентрації, управління часом, планування, само-організація, мотивація і робота з цілями

Проекти Diglot , web-mastery-gauge вже допомогли хлопцям отримати цінні навички: проектування і розробка веб-проекту у віддаленій команді; при необхідності я можу організувати такі групи по іншим мовам і технологій

мій спосіб вивчення англійської , ділюся порадами і технікою

я вивчаю нові технології методом занурення і вчу цього інших

Я вчу складати резюме, портфоліо і проходити співбесіди

Я не самотній в своєму прагненні компенсувати деякі недоліки нашої системи вищої освіти. Є кадрові агенства і спеціальні сервіси, що допомагають складати резюме, портфоліо, шукати вакансії, проходити співбесіди. Бажають отримати - отримають. Я бажаю і тобі отримати своє місце, свою роботу мрії.

Posted in Без категорії, Інформація, Статті, Студенту on чер 23, 2017